Ad Notam

Alla inlägg under april 2022

Av J. - 18 april 2022 16:41

 

 

Understundom vistas jag i samma kök som min hulda och väldigt omtänksamma moder. För att inte trötta läsaren med den Wienkongress som avancerad matlagning kräver, d.v.s sådant som är ännu mer avancerat än att koka ett par ägg, så bör jag nöja mig med att berätta om annandagen, då jag vid frunchtiden* verkligen höll på att begå äggkokning.

 

Jag kom faktiskt så långt att jag hann sänka ned dem i en liten vattenfylld gryta och salta. (Det hindrar eventuella vitor från att rinna ut om ägget spricker.) Härnäst var min plan att låta vattnet koka upp och sen Låt stå! --- i ungefär tre minuter och femton sekunder.

 

Dumt nog vände jag ryggen till i två minuter och var tio steg åt ett annat lömskt ärende, vilket i det köket betyder att man står utanför köket. Dumt!

 

Det visade sig att min hulda moder, som gjort sin morgongymnastik och ägnat hela den dittillsvarande förmiddagen åt viktiga åligganden som att sortera pennor och noga väga ett kuvert m-e-d frimärke dock hade tid och ork över till att förbarma sig över dessa vind för våg lämnade ägg.

 

Jag återvände. Vattnet hade börjat sjuda i den noga övervakade grytan. Sådant kan näppeligen överlåtas på barn på fyrtiofyra år. Där stod min hulda moder, som pietetsfullt höll en stor gristermometer, modell tjockt aluminiumrör med gedigen kvicksilverskala, doppad i den lilla grytan. Föreläsningen kunde börja.

 

Ägg behöver inte stormkoka. De ska ha sextiofem grader för att inte bli gröna och vattnet ska bara sjuda i exakt tio minuter. Ägg är trevligast som hårdkokta. Du vill väl ha hårdkokta ägg?

”Jag tar en kort promenad”, sade jag.

När jag precis kom utanför dörren tecknade min hulda moder genom köksrutan (knack knack) att äggen (och min promenad) var klara om exakt fem minuter. Det lyste av värme och omtanke därinne.

 

Vårfåglar kvirrade och kvittrade, den halvtinade solen värmde diskret och jag ägnade min tid i det fria åt att så litet som möjligt kontemplera precis fasta äggvitor med härligt halvrinnig gula. Ägg som ägg. En rask promenad på trehundra sekunder får upp aptiten.

 

Därmed lämnar jag läsaren, som säkert har lika viktiga saker att bestyra, och besparar er en redogörelse för hur mer avancerad matlagning går till. Den skulle nämligen kunna bli riktigt lång och petig. 

 

-----------------------------------fotnot:

*Frunchtiden är naturligtvis den tid som ryms mellan frukost och lunch.




-----------------------------------div. taggar:

#ägg #matlagning #omtanke #annandagpåsk #kokaägg

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Konstnär, musiker, textgranskare med mera

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards