Ad Notam

Alla inlägg under september 2019

Av J. - 24 september 2019 05:19

Frånsett allt annat att med att vara ganska umsig så gör det en förbaskat tråkig. Väldigt litet har hänt sedan förra texten. Jag har tappat förtroendet för en leg. byråkrat som inte heter Milda Tvivelstreck. Milda (till yrket psykolog) var den som kunde ha skickat mig rätt. Hon tyckte absolut att jag skulle försöka få vård för min utslitenhet som kulturarbetare, det har gått fem år sen sist jag försökte…


…sedan bevisade hon att inget mirakel skett med det offentliga sen dess. Det senaste, kanske sista samtalet var nu när jag ringde tillbaka och berättade att man visst behöver remiss för att nå en praktisk liten kurator (en såndär som både kan prata och ordna med praktiska saker när man inte längre orkar själv, eller så har man sagt mig). Jag var tillochmed på Det Stora Sjukhuset och frågade i egen hög person. Det hade hon kanske inte räknat med.


Samtalet svalnade till ungefär -30°C. Så föreslog hon att jag skulle träffa allt utom egentligen henne.

”Läkare för sjukskrivning, ekonomisk rådgivning för ekonomin. Stadsförvaltningen har - - - - -”

Nej. Lektion nummer ett: Kulturarbetare har inte ekonomi att rådslå om. Det är som att prata pluttifikation med Pippi Långstrump.   

Två: Har du inte ekonomin så har du som din egen ägandes träl och ensamföretagare rätt till upp till hela 80% av noll SEK i fall av sjukdom. (Vi blir alltså aldrig sjuka. Ve oss, om vi blir det ändå.) --- Men inte hur lång tid som helst, förståss. Sen får vi noll procent av noll. Tack goa doktorn. Tack för att doktorn försökte.


Till sist gav mig Milda Tvivelstreck en tid, men så motvilligt att jag fick rysningar. Henne hoppas jag orka avboka i dagarna innan det är försent. Och så hoppas jag hitta någon annan som kan visa mig rätt. Till dess kan jag bara konstatera att remisskarusellen spinner fort och bra även i år utan minsta gnissel. Håll hårt i enhörningen, giraffen eller vad ni nu har…

…Det känns väldigt futtigt. Jordens största länder styrs av galningar, hela planeten hotar brinna upp, men här måste man slåss mot sina egna små livsproblem i ett rikt litet land där de egentligen inte skulle finnas. Men det är så det är. Håll hårt i stången! Och varning för den lila elefanten, jag tror att den sitter löst.


#vårdkarusell, #vårdlabyrint, #psykolog #doktor #elefant

Av J. - 14 september 2019 18:28

Jag har lärt mig ett nytt ord. Ums. Först var det var roligt att prova:

"Dagen är väldigt umsig."

"Igår umsade jag." (I Norrland kan man nog även o-umsa, precis som man kan oåka skidor eller oplocka svamp.)

"I backen låg en stor och fin ums från järnåldern, ja kanske till och med från förrförra helgen."


Tyvärr är ums inte alls något roligt ord. Det är ums som Fan. Det hindrar en från att skriva den vettiga post som jag velat skriva (den hade ändå blivit alltför lång och pretentiös) ty UMS ska bestämt stå för Utmattningsdepression, eller som en vän sagt, det som inträffar när man varit litet (läs: mycket) för stark och litet för duktig litet för länge (fortsätt läsa så). Annars skulle ämnet Vårdlabyrinten vara värt en rad. (Det kanske får bli när jag oumsat.)


Det är lördag, en litet grå förhöstig lördag som redan mörknat och vill gå och lägga sig tidigt. Själv har jag redan gjort mitt slumrande. När jag är vaken så håller hostan i sig (immunförsvaret är också umsigt). Och enär det är lördag så slipper jag försöka få vård för min umsighet --- det är att omöjligt att komma fram. Det är en labyrint utan like (och eftersom jag driver eget på nollbudget så saknar jag egentligen mänskliga rättigheter såsom att bli sjuk, uppdragslös eller gammal). Både de som behöver vård och de som försöker ge den verkar ganska slutkörda.


Låt mig säga såhär:

Om man kommer utifrån och ska få uppmärksamhet i vården så måste man falla död framför vårdgivarnes fötter. Och sen när man är död så bör man skrika ganska högt, för annars lägger de inte märke till en utan kliver över en försiktigt.

Så: Det var flera rader, varsågoda.

Kortare sagt så verkar vården litet umsig, den också.



Ps. Det antyds att man här kan få vackert uppförstorade hashtaggar att glädja all mänskligheten med. Jag prövar. #vård, #ums #umsigare #umsigast

Av J. - 9 september 2019 17:45

Och vad ska man göra med en sådan? --- Den har legat här, mitt ibland bakande mormödrar, bittra kärlekskranka, en och annan fritidspoet, ett par religiösa tokar och allmän skrivklåda.


Jag upplever ingen skrivklåda precis. Här upplevs en språkets meningslöshet om något. Den trettio-någonting som började på denna blogg i ett annat liv (och glömde bort den i många år) kanske fortfarande inbillade sig att ord har Betydelse och Ändrar på saker och ting. Den villfarelsen är tagen ur honom. Världen fortsätter som förut, Jorden fortsätter snurra. Och förresten så är den f.d trettionåntingåringen förkyld. Bloggar är ett utmärkt medium för att kungöra den sortens saker.


Attjo!

Prosit, medborgare. 

Presentation


Konstnär, musiker, textgranskare med mera

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards