Ad Notam

Direktlänk till inlägg 14 september 2019

Den umsiga dagen

Av J. - 14 september 2019 18:28

Jag har lärt mig ett nytt ord. Ums. Först var det var roligt att prova:

"Dagen är väldigt umsig."

"Igår umsade jag." (I Norrland kan man nog även o-umsa, precis som man kan oåka skidor eller oplocka svamp.)

"I backen låg en stor och fin ums från järnåldern, ja kanske till och med från förrförra helgen."


Tyvärr är ums inte alls något roligt ord. Det är ums som Fan. Det hindrar en från att skriva den vettiga post som jag velat skriva (den hade ändå blivit alltför lång och pretentiös) ty UMS ska bestämt stå för Utmattningsdepression, eller som en vän sagt, det som inträffar när man varit litet (läs: mycket) för stark och litet för duktig litet för länge (fortsätt läsa så). Annars skulle ämnet Vårdlabyrinten vara värt en rad. (Det kanske får bli när jag oumsat.)


Det är lördag, en litet grå förhöstig lördag som redan mörknat och vill gå och lägga sig tidigt. Själv har jag redan gjort mitt slumrande. När jag är vaken så håller hostan i sig (immunförsvaret är också umsigt). Och enär det är lördag så slipper jag försöka få vård för min umsighet --- det är att omöjligt att komma fram. Det är en labyrint utan like (och eftersom jag driver eget på nollbudget så saknar jag egentligen mänskliga rättigheter såsom att bli sjuk, uppdragslös eller gammal). Både de som behöver vård och de som försöker ge den verkar ganska slutkörda.


Låt mig säga såhär:

Om man kommer utifrån och ska få uppmärksamhet i vården så måste man falla död framför vårdgivarnes fötter. Och sen när man är död så bör man skrika ganska högt, för annars lägger de inte märke till en utan kliver över en försiktigt.

Så: Det var flera rader, varsågoda.

Kortare sagt så verkar vården litet umsig, den också.



Ps. Det antyds att man här kan få vackert uppförstorade hashtaggar att glädja all mänskligheten med. Jag prövar. #vård, #ums #umsigare #umsigast

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J. - 18 april 2022 16:41


    Understundom vistas jag i samma kök som min hulda och väldigt omtänksamma moder. För att inte trötta läsaren med den Wienkongress som avancerad matlagning kräver, d.v.s. sådant som är ännu mer avancerat än att koka ett par ägg, så bör jag n...

Av J. - 19 december 2021 23:13


  En säck full med feghet, en med elakhet och sist men inte minst en säck fylld till brädden med renaste dumhet. Med innehållen väl blandade så får du en bra redning till Krabba ā la Jante. Men märk väl att du inte kan utesluta någon ingredien...

Av J. - 13 mars 2020 17:01

I coronavirustider blir det plötsligt uppenbart att detta samhälle är litet onödigt som det ser ut annars. En större mängd människor uppmanas jobba hemifrån eller inte alls, och det går hur bra som helst. Bankerna får enorma summor för att inte krasc...

Av J. - 19 oktober 2019 16:47


Jag hörde plötsligt en drillen drill som blev rena trösteni trädet där, en koltrast!som glömde att det blivit höstenNu vill jag gärna ha receptetpå fågelenergiatt få flaxande leva i nuetom det så är på pinfärsk daggmask! och kvittrande strunta i rest...

Av J. - 24 september 2019 05:19

Frånsett allt annat att med att vara ganska umsig så gör det en förbaskat tråkig. Väldigt litet har hänt sedan förra texten. Jag har tappat förtroendet för en leg. byråkrat som inte heter Milda Tvivelstreck. Milda (till yrket psykolog) var den som ku...

Presentation


Konstnär, musiker, textgranskare med mera

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards